32778888 -051

معرفی 8 مدل جذاب و پرکاربرد آستین مانتو مجلسی

طرح‌های متفاوت و جذابی برای ترسیم و دوخت آستین مانتو مجلسی وجود دارد. من در این صفحه قصد دارم چند مدل آستین مانتو مجلسی با روش و ترفندهای دوخت آن‌ها را به شما آموزش بدهم. اگر شما هم در حال آماده کردن و دوخت یک مانتو جذاب هستید، در ادامه این مقاله همراه من بمانید.

برای آستین مانتو مجلسی چه مدلی بهتر است؟

اول از همه باید مشخص کنید که قصد دارید این مانتو را در چه نوع میهمانی و مجلسی بپوشید. اگر میهمانی مهمی که در پیش روی دارید، یک مجلس رسمی است، به دنبال مدل‌های ساده و آهاردار بروید. همچنین برای مجالسی مانند میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه به دنبال مدل آستین مجلسی در طرح‌ها و شکل‌های انعطاف‌پذیر و با طرح‌های خلاقانه بروید. در ادامه چند مدل آستین مانتو مجلسی را بررسی می‌کنم و با روش دوخت آن‌ها آشنا می‌شویم.

1)      آستین کتی، به یک میهمانی رسمی بروید!

اگر خودتان را برای یک میهمانی رسمی آماده کردید، حتما یک مانتو با آستین آهاردار بپوشید. آستین کتی بهترین انتخاب برای این موارد است. اصولا با کمک این مدل آستین مانتو مجلسی می‌توانید هر نوع مانتویی با آهار و ایستایی زیاد را برای مانتو اداری و یا مواردی از این دست آماده کنید.

روش دوخت این آستین با یک آستین معمولی متفاوت است و از دو تکه جداگانه در کنار هم تشکیل می‌شود. شما می‌توانید از روش متریک، گرلاوین، مولر و روش تجاری برای کشیدن الگوی این مدل آستین استفاده کنید.

نکته مهمی که در دوخت این آستین وجود دارد، دقت در اتصال تکه‌های الگو به هم است. همچنین مانتوهای رسمی و با آهار زیاد نیاز به یک اتوکشی عالی و سنگین دارند. به همین دلیل بعد از دوخت مانتو حتما برای اتو کشیدن آن وقت بگذارید تا ظاهر لباس زیبایی کامل خود را به دست بیاورد.

نکته مهم دیگر این است که برای دوخت مانتو مجلسی با آستین کتی حتما باید از پارچه‌های آهاردار که ایستایی خوبی داند، استفاده کنید. به‌طور مثال پارچه کرپ و فاستونی گزینه‌های خوبی برای این مدل مانتو و آستین هستند.

مدل آستین کتی
مدل آستین کتی

2)     مدل آستین مانتو مجلسی کلوش

یکی از مرسوم‌ترین مدل‌هایی که برای آستین مانتو مجلسی استفاده می‌شود، مدل کلوش است. این مدل آستین انتخاب خوبی برای مانتوهای انعطاف‌پذیر و از پارچه‌هایی با ریزش زیاد محسوب می‌شود. به‌طور مثال اگر دوست دارید یک مانتو خنک تابستانی داشته باشید و آن را در میهمانی‌ها و مجالس دوستانه و خانوادگی بپوشید، انتخاب یک پارچه سبک مانند کرپ حریر، گزینه خوبی برای دوخت مانتو است.

این مدل آستین کلوش نیز از دو لبه کلوش تهیه شده که به‌طور جداگانه به آستین اصلی متصل شدند. برای رسم الگوی این آستین ابتدا یک آستین ساده تا آرنج رسم کنید. بعد از آن دو مستطیل بزرگ با ابعادی حدود سه برابر دور مچ برش بزنید و آن‌ها را به‌صورت چین پیلی به قیمت آرنج متصل کنید.

مراقب باشید که در دوخت این مدل آستین مانتو مجلسی حتما ظرافت را رعایت کنید؛ زیرا آستین در این مدل لباس جلوه زیادی دارد. علاوه بر آن، بعد از پایان دوخت و آماده شدن لباس، یک اتوکاری کامل و خوب انجام دهید تا نمای آستین به بهترین شکل دیده شود.

در لبه آستین هم می‌توانید از مغزی دوزی و یا نوارهای تزئینی دیگر که هماهنگی با رنگ لباس داشته باشد استفاده کنید. در این مدل مانتو، برای لبه آستین از نوار مغزی همرنگ با یقه استفاده شده تا بین آن‌ها هارمونی برقرار کند.

آستین کلوش مانتو مجلسی
آستین کلوش مانتو مجلسی

3)    آستین مانتو مجلسی، ساده و راحت!

در این مدل مانتو مجلسی، مهم‌ترین چیزی که زیبایی آن را به نمایش می‌گذارد، استفاده ا دو پارچه متفاوت در دوخت لباس است. پارچه اصلی در رنگ صورتی و پارچه خرجکار در طرح پلنگی استفاده شده تا نمایی جذاب به آن بدهد. برای دوخت این مدل آستین می‌توانید از دو نوع الگوی آستین ساده و یا آستین کتی استفاده کنید.

به‌هرحال دست شما در این انتخاب کاملا باز است. اما در لبه آستین کافی است از یک پارچه جداگانه به‌عنوان خرجکار استفاده کنید تا جلوه بصری متفاوتی در آن ایجاد شده و آن را از سادگی بیرون بیاید.

آستین مجلسی
آستین مجلسی

4)     مانتو ژاکارد با آستین پفی

مانتو با پارچه ژاکارد به تنهایی زیباست و حتی نیاز به طراحی الگوهای پیچیده و خاص ندارد. درعین‌حال استفاده ا پارچه ژاکارد در دوخت لباس و مانتو کمک می‌کند که آهار و ایستایی کاملی داشته باشد. برای  انتخاب مدل آستین در پارچه ژاکارد، گزینه‌های مختلفی کاربرد دارند. اما در این میان مدل کلوش زیبایی خاصی دارد. در این مدل مانتو نیز آستین تا قیمت زیر آرنج به شکل ساده و معمولی ترسیم شده  و برای ادامه آن از مدل کلوش استفاده شده است.

برای ترسیم این مدل آستین مانتو مجلسی کافی است یک آستین ساده ترسیم کنید. همچنین برای قسمت کلوش، یک مستطیل حدود دو برابر دور آستین در آرنج و در بلندی دلخواه برش بزنید. البته روش دوخت آن نیز کمی متفاوت است. اول اینکه برای ایجاد چین اصلا از چین سوزنی استفاده نکنید؛ زیرا پارچه شما ژاکارد است و چین سوزنی روی این پارچه زیبا نیست. بنابراین به سراغ چین پیلی بروید.

علاوه بر آن، دوخت آستین و چین پیلی از روی آرنج انجام شده تا پیلی‌ها زیبایی و جلوه بیشتری داشته باشند. نکته نهایی اینکه حتما در موقع اتوکاری با صبر و حوصله اتو کنید تا خطوط چین پیلی به‌خوبی روی آستین نمایان باشند. در این صورت زیبایی بیشتری در آستین خواهید دید.

فراموش نکنید که این مدل مانتو دارای برش و الگوی ساده‌ای است و آنچه باعث زیبایی و جلوه بیشتر در آن شده، مدل آستین است که مانتو را از سادگی خارج کرده است. بنابراین برای برش، دوخت و اتوکاری آستین وقت بگذارید.

آستین مانتو ژاکارد
آستین مانتو ژاکارد

5)    یک آستین خاص!

نگران نباشید، دوخت این مدل آستین مانتو مجلسی اصلا سخت نیست. فقط کافی است کمی صبور و خلاق باشید و با دقت قطعات آستین را به هم متصل کنید. برای این مدل آستین قبل از هر چیز به سراغ پارچه‌ای بروید که آهار متوسطی داشته باشد.

بعد از آن نوبت به کشیدن الگوی آستین می‌رسد. ابتدا الگوی یک آستین ساده و معمولی تا قسمت آرنج بکشید. برای قسمت پایین آستین که شبیه به گل رز است، باید مستطیلی به اندازه دور آرنج به اضافه بلندی گل در حدود 20 سانتیمتر ترسیم کنید.

حتما از این الگو برای هر آستین دو بار بکشید تا آستین نمای زیباتری داشته باشد. یک پارچه جداگانه در ابعاد مستطیلی و به بلندی حدود 30 سانتیمتر برش بزنید و گل رز را با آن درست کنید. این گل در قسمت پایین آرنج متصل می‌شود و بقیه بلندی آستین نیز در کنار آن دوخت می‌شود.

شاید در نگاه اول دوخت این مدل آستین مانتو مجلسی کمی سخت به نظر برسد، اما با کمی صبر و حوصله می‌توانید به‌راحتی آن را بدوزید. اگر می‌خواهید مانتو آهار کمتری داشته باشد، برای قسمت گل رز آستین از لایی‌چسب استفاده کنید تا آهار کافی را به مدل آستین بدهد. در غیر این صورت با یک آستین شل و آویزان روبرو خواهید شد.

مدل آستین خاص
مدل آستین خاص

6)     یک مانتو مجلسی با آستین مواج

در مدل آستینی که در سمت چپ مشاهده می‌کنید، برش‌های متعدد روی آستین باعث شده که طرحی خاص و منحصر به فرد پیدا کند. برای ترسیم این آستین نیاز به الگوی آستین معمولی و ساده داریم. بعد از آن باید آستین را به 4 تکه تقسیم کنید و از قسمت آرنج به پایین به آن طرح مواج بدهید و مچ جداگانه برای آن ترسیم کنید.

برای اینکه زیبایی آستین بیشتر شود، بهتر است از پارچه‌های آهاردار استفاده کنید. همچنین در قسمت برش‌ها از نوارهای تزئینی زیبا و یا سنگ‌ها و مرواریدهای زیبا استفاده کنید. در این صورت جلوه بیشتری در مانتو و آستین ایجاد خواهد شد.

مدل آستین مانتو مجلسی مواج
مدل آستین مانتو مجلسی مواج

7)    مدل دوخت آستین مانتو ساده و فانتزی

دوخت این آستین مانتو مجلسی بسیار آسان و سریع است و در عین‌حال زیبایی منحصر به فردی به شکل مانتو می‌دهد. برای این کار  می‌توانید به سراغ پارچه‌هایی مانند کرپ، شانتون و یا هر نوع پارچه با آهار متوسط بروید. بعد از آن کافی است یک آستین ساده بکشید و قد آستین تا مچ و یا بالاتر ترسیم کنید.

در لبه آستین فرم برش منحنی دیده می‌شود که حتما برای دوخت زیبا در این قسمت از یک تکه سجاف زیر لبه آستین استفاده کنید. دوخت پاپیون نیز بسیار آسان است و فقط نیاز به یک مستطیل با ابعاد حدود 7 سانتیمتر در 12 سانتیمتر دارید. حتما الگوی پاپیون را روی دو لایه پارچه بیاندازید و دوخت آن را از لبه پاپیون انجام دهید تا ظرافت و زیبایی کاملی داشته باشد.

مدل آستین فانتزی
مدل آستین مانتو مجلسی فانتزی

8)    آستین حریر، ساده و بی‌ریا!

پارچه حریر با ظرافت و سادگی خود، قدرت بسیار زیادی در زیباتر کردن مانتو و یا هر نوع لباس دیگر دارد. د این مدل مانتو مجلسی نیز که گزینه خوبی برای میهمانی‌های خانوادگی محسوب می‌شود، آستین مانتو مجلسی از متریال حریر ساده تهیه شده است.

در این مدل آستین نیاز به الگوی ابتدایی آستین ساده تا بالاتر از مچ داریم. حتما پارچه‌ای برای دوخت مانتو انتخاب کمید که ریزش خوبی داشته باشد. در این صورت هارمونی بیشتری نیز با پارچه حریر لبه آستین برقرار می‌کند.

در قسمت لبه آستین نیز از پارچه حریر شیشه‌ای که کمی آهار دارد، استفاده شده و فقط کافی است دو برابر دور مچ از پارچه حریر برش بزنید و آن را به‌صورت چین سوزنی به آستین وصل کنید. همان‌طور که می‌بینید پارچه خرجکار حریر لبه آستین کاملا شبیه به پارچه‌ای است که در تزئین چین‌ها به کار رفته است.

اگر می‌خواهید مانتو جذابیت بیشتری داشته باشد، می‌توانید از سنگ‌های تزئینی، مروارید و یا منجوق استفاده کنید و به‌صورت پراکنده و کم روی لبه حریر آستین و جیب بدوزید.

مدل آستین مانتو مجلسی حریر
مدل آستین مانتو مجلسی حریر

نکته مهم:

در هنگام دوخت مانتو مجلسی حتما باید چند نکته مهم را رعایت کنید. اولین موضوع این است که مانتو را برای چه مجلسی انتخاب می‌کنید؟ اگر می‌خواهید مانتو برای یک میهمانی ساده و خانوادگی یا دوستانه باشد، انواع پارچه‌های با ریزش مناسب، گزینه خوبی هستند. اما برای یک مانتو مجلسی و رسمی حتما به سراغ پارچه‌ای با آهار کافی بروید.

بعد از آن باید مدل آستین و برش مانتو را انتخاب کنید. برای مانتوهای مجلسی و رسمی آهاردار فقط به دنبال سادگی باشید و از طرح‌های پیچیده و متفاوت خودداری کنید. این در حالی است که برای یک مانتو مناسب مجالس عروسی و مواردی از این دست، می‌توانید با خیال راحت الگوی دلخواه را ترسیم کنید و دست به کار شوید.

فراموش نکنید که مدل آستین اهمیت بسیار زیادی در زیباتر شدن مانتو مجلسی دارد. همچنین در صورتی که مدل آستین مانتو مجلسی را به درستی انتخاب نکرده باشید، ممکن است تمام زحمات شما برای برش، دوخت و اتوکاری مانتو به هدر برود. بنابراین با دقت مدل آستین مانتو مجلسی را انتخاب کنید.

کلام آخر

حالا که چند مدل آستین مانتو مجلسی را باهم بررسی کردیم، می‌توانید مدل دلخواه خودتان را انتخاب کنید و برای دوخت یک مانتو زیبا و جذاب برای سال جدید دست به کار شوید.