32778888 -051

راه اندازی کسب و کار پوشاک

اگر شما دارای تخصص هنری  و استعداد و ذوق طراحی قوی هستید و شور و شوق واقعی برای ایجاد یک برند کسب و کار پوشاک را دارید، راه اندازی حرفه ای در زنجیره تولید پوشاک می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

اصطلاح کسب و کار پوشاک ، طیف گسترده ایی از کسب و کار ها را پوشش می دهد. این زنجیره شامل طراحی و تولید پوشاک اورجینال و اصلی تا کپی و نمونه برداری از طراحان معروف و موفق می باشد.

شاید تاکنون سابقه کاری زیادی داشته اید و شرایط گوناگونی را تجربه کرده اید و در آن بسیار خوب و موفق بوده اید، اما واقعیت این است که در کسب و کار مربوط به لباس و راه اندازی تولیدی از طراحی تا برند سازی باید علاقه شدیدی به این کار داشت، بر روی آنچه می خواهید پافشاری کنید و بعد از آن از موفقیت خود لذت ببرید.

راه اندازی حرفه ای در زمینه تولید پوشاک (کسب و کار پوشاک)، چیزی خارج از ذهن نیست فقط کمی روحیه ی هنری و خلاقیت نیاز دارد، باید رقبا را بشناسید و آنها را زیر نظر داشته باشید اما همیشه در نظر بگیرید که تقلید صرف از رقبا، مقدمه ایی برای شکست است.

ایجاد برند یا نام تجاری برای کسب و کار پوشاک

در هر نوع کسب و کاری نام تجاری مهم است. در اصل شما خودتان نام تجاری خودتان هستید. داستانی برای برند خود در زمینه تولید پوشاک درست کنید و تلاش کنید آن را در تمام مراحل کار به مخاطبان خود معرفی کنید. نقطه عطف شما خاص بودنتان در میان جمع عظیمی  در این صنف است.

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که نام تجاری من چیست؟

نام تجاری را با دقت فراوان انتخاب کنید، سعی کنید تجارب و شخصیت خود را به صورتی به نمایش بگذارید که طرح هایتان آینه ایی از وجود شما باشند و مطمئن باشید مشتریان ناخودآگاه به این جنبه ها توجه خواهند کرد. اگرچه برندسازی شخصی شما بسیار مهم است، حضور و شخصیت شما در جنبه های دیگر مانند شبکه های اجتماعی و وب سایت و … نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

بازار هدفتان را شناسایی کنید

برای انجام هر فعالیتی در زمینه تولید پوشاک وارد تحقیق بازار شوید. وب سایت ها را زیر و رو کنید و رقبای خود را پیدا کنید، مزایا و معایبشان را بررسی کنید و سعی کنید خدمات بیشتری از آنها به مشتریانتان پیشنهاد دهید. عکس های جذابی برای وب سایت خود انتخاب کنید و سعی کنید به زیبایی و گویایی حرفه خود در زنجیره تولید پوشاک را به دیگران معرفی نمایید. تولید پوشاک بسیار رقابتی است و ورود به این حوزه از شروع تا شناساندن خود به دیگران راهی طولانیست پس تحقیقات بازار را دست کم نگیرید.

هویت تجاری مستقل خود را به دیگران معرفی کنید

باید بدانید که قصد طراحی و فروش لباس های خود را دارید و یا لباس های دیگران را با برند خود معرفی می کنید:

اگر خودتان تولیدکننده پوشاک هستید، باید همه عمده فروش ها و خرده فروش ها را بشناسید و راه و روش کارشان را بشناسید. البته با ورود به این بازار ناخودآگاه موارد بسیاری را یاد می گیرید.

اما اگر تصمصم به وارد شدن در مسیر خرده فروشی دارید لیستی از همکاران خود تهیه کنید، با آنها مذاکره کنید و ببینید چطور می توانید به عنوان عمده فروش میان آنها هماهنگی ایجاد کنید.

در قدم های اول با چالشهای بزرگی مواجه می شوید،  زیرا شهرت اولیه برای کارتان را ندارید و برای جلب نظر آنها به شروع همکاری باید بتوانید قانعشان کنید و مزایایی برای شروع کار را برایشان تعریف کنید.

هویت تجاری مجزایی داشته باشید که افراد برای شناخت آن اشتیاق دارند و حتی اگر این هویت سازی را انجام نداده اید به آنها بگویید که می توانید آنها را به عنوان یک نام تجاری واحد به دیگران بشناسانید.

استراتژی فروش خود را مشخص کنید

بعد از شناخت بازار و هماهنگی های لازم برای تامین جنس و یا تولید، نیاز به ایجاد استراتژی فروش دارید. بی شک تجارت الکترونیک به طور معمول یک گزینه عالی برای شروع است چرا که تولید کنندگان عمده و خرده فروشان را جذب می کند و هزینه شروع را به حداقل می رساند. قبلا گفته شد که سایت حتما باید آینه ایی از شما و اهدافتان باشد و بتواند به خوبی شما و جزئیات شخصیتتان را بازتاب دهد، طراحی سایت های ضعیف مشتریان را روز به روز از شما دورتر می کند، اما برای اجرای این ایده باید به خوبی از کسب و کار اینترنتی و همه جزئیات فروش آنلاین ، مسائل حقوقی، سیستم های پرداخت و … بدانید.

استراتژی روشن برای بازاریابی کسب و کار پوشاک داشته باشید!

هنگام شروع، استراتژی بازاریابی بسیار حیاتی است زیرا بازار پر رقابت پوشاک بدون تبلیغات شانس شناخته شدن ندارد. بهترین راه، حضوری پر قدرت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام است. اینگونه نرم افزار ها، موقعیت ارتباطی مستقیم و معرفی رایگان کسب و کار را برای شما فراهم می کند.

از این مرحله به بعد هر چه در زمینه بازاریابی انجام می دهید، باید با در نظر گرفتن بازار هدفتان باشد زیرا مخاطبان شما هستند که ارزش نام تجاری شما را بالا می برند. هیچ گاه فراموش نکنید صنعت پوشاک با زندگی روزمره گره خورده و شما از این موقعیت می توانید به روشی خلاقانه برای وصل کردن کسب کار خود به زندگی مردم اقداماتی انجام دهید.

روشی که در چند سال اخیر در ایران رایج و رو به رشد است، استفاده از وبلاگ نویسان برای ارتقا و شناساندن ویژگی محصولات به مخاطبان است. تعداد یا میزان تخصص این نویسندگان به نسبت نیاز شما متفاوت است ولی حضورشان ضروری و در واقع ابزار بازاریابی عظیمی به شمار می آیند چراکه از دل مردم می آیند و به علایق آنها آشناتر از شما هستند.

قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار پوشاک را بشناسید!

ورود به عرصه تولید پوشاک در ایران  قوانین محکم و سختی ندارد. شما برای ورود به این جرگه نیاز به مدرک رسمی دانشگاهی خاصی ندارید و اگر ابزار و تجهیزات و کمی تجربه کاری دارید می توانید وارد حرفه تولید پوشاک و یا بازار فروش شوید. طبیعت شغل آزاد غیر قابل کنترل است، حقیقت این است که بسیاری از کار آفرینان در ابتدای کار به دام افتاده اند زیرا خط مشی مشخصی نداشتند و یا برنامه درستی  برای اجرایی کردن اهداف خود نداشتند که می تواند باعث شکست و مشکلات بعدی برای آنها شود.

از اولین روز های شروع حرفه خود در زمینه های مختلف تولید پوشاک، حسابداری استخدام کنید و حساب های مالی و همه هزینه ها دریافتی ها و خروجی های حساب بانکی خود را بایگانی کنید و از همه مهم تر به قوانین مالیاتی اهمیت دهید و پایبند باشید.

شروع کار در زمینه پوشاک برا شما چقدر هزینه بر است؟

یکی از بزرگترین نقاط قوت شروع در هر کدام از زمینه های کسب و کار پوشاک این است که از کمترین حد می توانید شروع کنید و در نهایت تولیدی خودتان را داشته باشید. می توانید برای کاهش هزینه‌ها، طراحانی را پیدا کنید که طرح های خود را به صورت عمده بفروشند.  اگر لباس ها را با ایده های خاص خودتان طراحی خواهید کرد، تجهیزات ابتدایی برای شروع کار کافی هستند که هزینه‌ایی قابل توجهی از شما نخواهند برد.

شما زمانی به تجهیزات حرفه ایی و سرمایه گذاری های عظیم احتیاج پیدا خواهید کرد که تقاضا افزایش یابد. در اصل شما تولید را می توانید به راحتی از خانه شروع کنید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

میزان تجهیزات به کاری که می خواهید انجام دهید بستگی دارد اگر می خواهید لباسی را بدوزید یک چرخ خیاطی و کمی لوازم خرازی کارتان را راه می اندازد. اما برخی به سراغ زمینه های دیگر مثل چاپ روی تیشرت و فروش آن می روند که تجهیزاتی مثل پرینتر و رنگ ها و تیشرت های آماده را لازم دارد.

در زمینه فروش هم هزینه شما راه اندازی صفحه وب، هزینه های تبلیغات و بازاریابی اولیه و تامین جنس است. سعی کنید نکاتی که پیشتر در مورد طراحی وب سایت و اهمیت آن گفته شد را جدی بگیرید، مطمئن باشید اگر طرح اولیه کار خود را به صورت دقیق بنویسید، هزینه ها غیر ضروری حذف خواهند شد و به راحتی می توانید کسب و کار خود را از حداقل ها شروع کنید.

درآمد حاصل از کسب و کار پوشاک چقدر خواهد بود؟

اولین نکته باید در نظر داشته باشید این است همه تمرکزتان را برای راه اندازی کسب و کارتان بگذارید. تفکر اینکه می توانم در کنار شغل های دیگرم اهدافم را ادامه دهم را از خود دور کنید. سعی کنید حداقل برای شروع، روز هایی را به انجام مراحل اولیه اختصاص دهید و برای هر مرحله زمان مشخص تعریف کنید: مثلا تا چهار ماه زمان دارم وب سایت خود را داشته باشم و یا نام تجاری خود را انتخاب کرده باشم .

صنعت پوشاک بنا بر ماهیتی که دارد غیر پیش بینی است و اگر در هر کدام از مراحل گفته شده تلاش لازم انجام نشود، احتمال شکست بسیار بالا می رود در اصل اگر در آمدی ثابت و رو به رشد از الویت های شما باشد باید به سراغ کار دیگری بروید.

چگونه کسب و کار موفق در پوشاک داشته باشیم؟

کسب و کار موفق در صنعت پوشاک

چه کسی نمی خواهد کسب و کاری موفق داشته باشد ؟ مسلما همه ی ما در زمینه های شغلی خود به دنبال موفقیت می گردیم. همه جا صحبت از راه کار ها و ترفند هاست و همه در تلاشند تا در فعالیت خود از دیگری پیشی بگیرند . اما غافل از اینکه ممکن است راه چاره در دو قدمی ما باشد . کافیست کمی دیدگاه خود را انعطاف پذیر سازیم . گاهی کسب و کار موفق ، فقط در تلاش کردن نیست.

این مطلب را به راهی اختصاص دادیم که به گفته مارتی نویمایر ، مانند یک موتور محرک برای کسب و کار و برند عمل میکند و با بررسی سخنان ارزشمند در زمینه ی اقتصادی ، کمی فراتر رفتیم . پس اگر برای یک تغییر تفکر آماده اید ، بد نیست این راه را نیز مورد بررسی قرار دهید . در ادامه این روش را در فضای صنعت پوشاک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تمایز ، تمایز و باز هم تمایز!

صنعت پوشاک دارای گستردگی بسیاری می باشد ولی به همان نسبت رقبای زیادی را نیز در خود جای داده . زمانی که از بیرون گود به این صنعت نگاه می اندزیم و روند کاری افراد موفق در این صنعت را بررسی می کنیم ، یک فاکتور مهم را میتوان به وضوح لمس کرد و آن فاکتور ( تمایز ) است . یک تمایز مفید در فعالیت خود ایجاد کنید که کمتری کسی به آن دست زده باشد . سپس به راه ادامه دهید و از تاثیرات آن لذت ببرید.

یا شعار داشته باشید، یا کلا نباشید!

در ادامه روی یک شعار تاثیر گذار کار کنید . کسب و کار های موفق ، نقاط قوت و تمایزات خود را کشف کرده و درطول سالها با تاکید روی این نقاط، تبلیغات خود را به انجام رسانده اند.  برای این کار: از کلمات تخصصی،صنعتی یا مفاهیمی که نیاز به تفکر و محاسبه برای ادراک دارند، استفاده نکنید و سعی کنید شعار خود را کوتاه برگزینید و روی نقطه ی تمایز خود مانور دهید.

کسب و کار پوشاک، آنلاین یا آفلاین؟

از مزیت های یک کسب و کار اینترنتی ، میتوان مقالات زیادی نوشت ولی ما به سراغ اصل مطلب می رویم و نحوه راه اندازی آن را برای افرادی که آشنایی لازم ندارند تشرح کرده و به نقد و بررسی آنها می پردازیم . کسب و کارهای اینترنتی در این حوضه بسیار گسترده می باشند که ما به راه اندازی یک فروشگاه ساده ولی اصولی اکتفا می کنیم.

نقشه کلی از این طرح

  • برآورد هزینه
  • انتخاب روش تحویل محصول
  • اقدام به خرید یک هاست و دامنه
  • انتخاب یک سیستم جهت راه اندازی وبسایت
  • تکمیل و تجهیز سیستم و تبدیل آن به فروشگاه کامل
  • انتخاب و  ایجاد درگاه های پرداخت
  • تکمیل اطلاعات محصولات
  • تکمیل نهایی فرآیند فروشگاه
  • ایجاد یک وبلاگ همسو
  • بهینه سازی و امنیت
  • و در نهایت تبلیغات