32778888 -051

معرفی انواع پارچه های مناسب لباس خانگی و راحتی

معرفی انواع پارچه‌های مناسب لباس خانگی و راحتی

زمانی که در حال استراحت هستیم و بعد از یک روز کاری شلوغ به خانه برمی‌گردیم، اولین چیزی که به آن نیاز داریم، لباس راحتی مناسبی است که بدون هیچ محدودیتی در آن راحت باشیم. به همین دلیل انتخاب نوع پارچه‌ای که برای تهیه‌ی لباس در نظر می‌گیریم، اهمیت زیادی دارد.

پارچه‌ها با خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی متفاوتی که دارند، برای دوخت لباس و منسوجات مختلفی مناسب هستند. در این میان برای تهیه لباس راحتی باید پارچه‌ای را انتخاب کرد که تمامی فاکتورهای مناسب را داشته باشد و در هنگام تماس با پوست به شما احساس خوبی منتقل کند.

پارچه برای لباس خانگی

پارچه لباس راحتی چیست؟

در حالت کلی انواع مختلف پارچه در زیرمجموعه پارچه راحت قرار می‌گیرند. اما ویژگی مشترک همه آن‌ها در این است که هنگام تماس با پوست بدن، کاملا راحت هستند. البته ذکر این نکته مهم است که راحت بودن یک موضوع کاملا روانی محسوب می‌شود و تقریبا برای افراد مختلف تعریف متفاوتی دارد.

در این میان نمی‌توان انکار کرد که همه ما دوست داریم احساس خوشایندی از پوسیدن لباس داشته باشیم. در عین حال لباس راحتی به دلیل دارا بودن ویژگی راحتی، نسبت به شکل بیرونی آن اهمیت بیشتری دارد. به عبارت دیگر شما به دنبال راحتی پارچه هستید و کمتر به شیک یا لوکس بودن پارچه فکر می‌کنید؛ زیرا هدف شما پوشیدن این لباس در خانه و در زمان استراحت است.

در عین حال پارچه راحت ازنظر انتقال حرارت نیز کاملا ویژه است و تعادل حرارتی را بین بدن انسان و محیط برقرار می‌کند. به همین دلیل در محیط سرد  و یا گرم، با پوشیدن این لباس احساس راحتی و آرامش دارید. در ادامه انواع پارچه لباس راحتی را معرفی و بررسی می‌کنیم.

پارچه پنبه، گزینه جذاب برای دوخت لباس راحتی

اولین و مهم‌ترین پارچه در دسته پارچه لباس راحتی، پنبه است. البته این پارچه هم انواع مختلفی دارد و همه آن‌ها گزینه مناسب برای دوخت لباس خانگی هستند. خصوصیت ویژه پارچه پنبه‌ این است که هوا به راحتی از آن عبور می‌کند و موجب تعادل هوایی می‌شود. این فاکتور باعث می‌شود که در زمستان و تابستان بتوان از این پارچه در تهیه لباس راحتی استفاده کرد.

نکته بعدی درباره پارچه پنبه‌ این است که برای دوخت لباس ورزشی، لباس زیر، لباس بارداری و شیردهی، بهترین گزینه محسوب می‌شود و بدون ایجاد حساسیت در بدن، به شما احساس خوشایند راحتی را انتقال می‌دهد.

در میان انواع پارچه پنبه‌ای، تریکو پارچه‌ای مشهور محسوب می‌شود و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. پارچه تریکو با داشتن خاصیت ارتجاعی و کشسانی مناسب، برای دوخت انواع لباس ورزشی، کودک، راحتی و لباس زیر استفاده می‌شود.

انواع پارچه برای لباس راحتی

تریکو ؛ پارچه پنبه ای و نرم

این پارچه دارای ضخامت‌های مختلفی است و به همین دلیل برای دوخت لباس راحتی تابستانی و زمستانی، گزینه‌های متعددی در اختیار شما قرار دارد. پارچه تریکو هم انواع مختلفی دارد و شامل تریکو پنبه لاکرا، تریکو جودون و تریکو پنبه‌ای است.

ویژگی مشترک در تمامی این پارچه‌های تریکو این است که ایستایی مناسبی دارند و می‌توانید لباس راحتی زیبایی برای خانم‌ها، آقایان و کودکان تهیه کرد. در عین حال حالت کششی در این پارچه موجب می‌شود که برای دوخت انواع لباس راحتی مانند تی‌شرت، شلوار و انواع لباس کودک را تهیه کرد.

علاوه بر آن دوخت این پارچه کاملا راحت است و در هنگام دوخت آن هم لذت خواهید برد. همچنین خیلی کم اتفاق می‌افتد که این پارچه رنگ پس بدهد؛ اما نمونه‌های باکیفیت آن اصلا رنگ دهی بعد از شستشو ندارند.

نکته مهم دیگر اینکه اتوکشی این پارچه نیز خیلی راحت و سریع است و در بیشتر موارد نیازی به اتو کشیدن ندارد. با توجه به تمامی این ویژگی‌های مثبت می‌توان گفت که پارچه تریکو برای دوخت لباس راحتی واقعا جذاب و مناسب است.

پارچه لباس خانگی کتان

پارچه کتان ازنظر ساختار فیزیکی و شیمیایی نزدیک‌ترین پارچه به پنبه و نخ محسوب می‌شود و کیفیت بالایی دارد. این پارچه با دارا بودن خاصیت خنک بودن، دوام بالا، ضد آلرژی، گزینه بسیار خوبی برای دوخت لباس خانگی است . همچنین می‌توانید از آن برای دوخت لباس راحتی برای همه اعضای خانواده استفاده کنید.

پارچه راحت کتان در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در بازار موجود است و به همین دلیل به راحتی می‌توانید طرح و رنگ مناسب را برای دوخت لباس راحتی بچگانه، مردانه و زنانه انتخاب کنید. البته بهتر است چند نکته مهم را در دوخت لباس خانگی با پارچه کتان دقت کنید. این موارد شامل:

  1. بهتر است قبل از دوخت، پارچه راحت کتان را یک بار بشویید تا آبرفت پارچه از بین برود.
  2. اتو کشیدن این پارچه راحت است و فقط کافی است کمی پارچه را مرطوب کنید تا به سرعت اتو شود.
  3. هنگام شستشوی پارچه کتان از آب با حرارت زیاد استفاده نکنید؛ زیرا آبرفت پارچه را بیشتر می‌کند و اتوکشیدن آن سخت‌تر خواهد شد.

پارچه ابریشم، جذاب برای دوخت لباس خانگی

برای دوخت لباس خانکی همیشه نباید به دنبال پارچه راحت با خاصیت ارتجاعی باشید و با بخواهید لباسی گشاد بدوزید. بهتر است لباس راحتی خانه هم زیبا و جذاب باشد. برای این کار استفاده از پارچه لباس خانگی ابریشم، بهترین گزینه است.

پارچه ابریشم با داشتن برق و درخشندگی زیبا، پارچه‌ای لوکس و شیک محسوب می‌شود .و ظرافت و لطافت بالایی دارد. همچنین برای دوخت روب‌دوشامبر، پیراهن خانگی و دامن واقعا جذاب و منحصر به فرد است و در تابستان می‌توانید از خنکای لذت‌بخش آن استفاده کنید.

پارچه پوپلین

این پارچه راحت نیز علیرغم نازکی زیادی که دارد، بهترین پارچه برای دوخت انواع لباس راحتی و خانگی محسوب می‌شود که در طول روز نیاز داریم. همچنین می‌توانید برای دوخت لباسی کودکانه هم از آن استفاده کنید. این پارچه در کنار نازک بودن، کاملا مقاوم و بادوام است و زیاد چروک نمی‌شود. به همین دلیل نیاز به اتوکشی نیز ندارد.

پارچه گیپور، یک لباس خانگی خاص بدوزید

برای دوخت لباس راحتی خنک و تابستانه می‌توانید از پارچه راحت گیپور هم استفاده کنید. این پارچه روش دوخت راحتی دارد و در عین حال نیاز به اتوکاری ندارد. همچنین آبرفت ندارد و بعد از شستشو کیفیت اولیه خود را از دست نمی‌دهد. این پارچه برای دوخت انواع لباس راحتی خانگی زنانه واقعا جذاب و  منحصر به فرد است و می‌توانید دامن، پیراهن و شومیزهای جذاب برای خود بدوزید.

دوخت لباس خانگی

پارچه مخمل طرح‌دار

برای دوخت یک لباس راحتی نرم و لطیف، استفاده از پارچه مخمل بسیار زیبا است. اگر قصد داشته باشید برای کودک دلبند خود یک لباس نرم و مناسب برای فصل سرد سال بدوزید، پارچه مخمل طرح دار گزینه مناسبی ایست. همچنین می‌توانید برای خودتان هم دست به کار شوید و بلوز و شلوار راحتی نرم و لطیفی با طرح‌های جذاب و زیبا بدوزید.

دوخت این پارچه کاملا راحت است و خاصیت کشسان آن باعث می‌شود که برای دوخت انواع بلوز و شلوار خانگی مناسب باشد. همچنین بهتر است در اتوکشیدن آن دقت کنید. البته این پارچه زیاد به اتوکشیدن نیاز ندارد. اما در صورتی که نیاز به اتوکاری داشت، حتما از یک پارچه سفید نخی روی آن استفاده کنید تا آسیبی به بافت پارچه وارد نشود.

پارچه نخی، همیشه برتر

پارچه نخی با داشتن چند ویژگی مثبت و منفی متفاوت، گزینه خوبی برای دوخت لباس خانگی است. خنکی مناسب این پارچه و عبور راحت جریان هوا باعث می‌شود که تعادل دما در آن حفظ شود و بتوانید در تابستان و زمستان در دوخت لباس خانگی از آن استفاده کنید.

در عین حال توجه به چند نکته در استفاده از پارچه راحت نخی مهم است:

  1. این پارچه مقدار کمی آبرفت دارد و بهتر است قبل از دوخت، حتما آن را بشویید تا به اندازه واقعی برسد و لباس تهیه شده سایز متناسب داشته باشد.
  2. این پارچه بعد از شستشو نیاز به اتوکشیدن دارد. بهتر است پارچه را کمی مرطوب کنید و به راحتی آن را تو بکشید.
  3. اگر حوصله چندانی برای اتوکشیدن پارچه نخی ندارید، می‌توانید بعد از آب سرد برای شستشوی آن با دست استفاده کنید و بعد از شستشو آن را کاملا آویزان کنید تا به آرامی خشک شود. اما در صورتی که با ماشین لباسشویی این پارچه را می‌شویید، آن را روی رخت‌آویز پهن کنید تا چروک پارچه در کمترین حالت باشد.
  4. پارچه راحت نخی کشش ندارد و به همین دلیل برای دوخت یک لباس راحتی مناسب، الگو را بزرگ‌تر از اندازه اصلی در نظر بگیرید تا واقعا لباس راحتی باشد.

کلام پایانی

برای دوخت لباس خانگی، گزینه‌های متنوعی در دسترس شما هستند و می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه خودتان، بهترین پارچه را انتخاب کنید و لباس مناسب را بدوزید. علاوه بر موارد ذکر شده پارچه‌های جذاب دیگری مانند آنغوره یا لمه، حریر و مواردی زیادی وجود دارند تا بتوانید لباس راحتی جذابی برای خودتان آماده کنید. بنابراین فقط به پارچه های ذکر شده خودتان را محدود نکنید.

البته به این موضوع دقت داشته باشید که هرکدام از این پارچه‌ها دارای کیفیت‌های مختلف هستند. بنابراین اگر دوست دارید لباسی مقاوم و بادوام بیشتر بدوزید، به دنبال انواع باکیفیت آن باشید. نکته مهم دیگر این است که شما باید در لباسی که می‌دوزید احساس راحتی داشته باشید و این موضوع کاملا شخصی است. بنابراین اگر با پوشیدن لباسی از جنس ریون راحت هستید، همان را بدوزید و محدود به نمونه‌های بیان شده نباشید. فراموش نکنید که سلیقه شما مهم‌ترین فاکتور در دوخت انواع لباس راحتی، مجلسی و اسپرت است.